ACTIE OEKRAÏNE

De wereld staat op zijn kop en er gebeuren onbegrijpelijke dingen. Zoveel slachtoffers en vluchtelingen, waar ben je nog veilig en wat kun je en moet je doen? Zeker voor de Oekraïners zelf.

Als kerkelijke gemeente is het altijd een dilemma waar ga je voor, de grote 555giro actie of zoek je iets anders? Wij doen liever niet graag aan een grote actie mee omdat je nooit weet waar en hoe je geld goed besteed wordt. Dat wil niet zeggen dat nu de 555 actie niet goed is, maar wij hebben toch nog even verder gekeken. En kwamen op een kleinschalige actie waar het geld rechtstreeks naar Oekraïne gaat en de mensen ter plaatse goed weten wat ze nodig hebben.

We kwamen in contact met de ouders van Willem Nammesma en hebben een gesprek gehad met zijn moeder en gevraagd wat is wijsheid om te doen.

Wie is Willen Nammesma? Willem is in 2020 met vrouw Inge en kinderen Elise en Thijs verhuist naar Liviv in Oekraïne. Daar is hij bedrijfsleider op een heel groot akkerbouwbedrijf van ongeveer 195.00 hectare waarvan het grootste gedeelte voor graan bestemd is en een deel voor aardappels. En ze hebben ongeveer 400 mensen in dienst.

Toen de oorlog begon zijn vrouw en kinderen terug naar Sexbierum  gegaan en is Willem daar gebleven om de werknemers en bevolking te helpen en te ondersteunen. Dat doen ze door middel van onderdak te geven, voedsel verstrekken en te kleden. Overal is een tekort aan, zeker aan water, bloem, suiker, kleding en verbandmiddelen. Er zijn al 8 vrachtwagens met kleding en voedsel e.d naar Kiviv gegaan, maar als ze zelf genoeg geld hebben kunnen ze de middelen zelf kopen vlak over de grens in Polen. Deze lijn is korter en ze weten precies waar ze wat vandaan moeten halen.

Er is vanuit de kerk een kerngroep op gestart die zoveel mogelijk acties e.d. als het nodig is gaat coördineren.

De eerste €2000,00 is al gestort en we gaan per week vragen wat er nodig is. Dat kan wezen dat we weer geld storten naar Kiviv maar het kan ook wezen dat we hier in onze eigen gemeenste vluchtelingen mensen gaan helpen met onderdak, kleding, voedsel en/of begeleiding.

We hopen dat zoveel mogelijk mensen, ook via scholen, sport verenigingen en andere organisaties uit Appelscha, ons mee helpen steunen, zowel financieel als dat kan of als vrijwilliger.

Wilt u doneren? Dan kunt u geld overmaken naar NL62RABO0149064756 T.n.v. Oekraïne.

Alvast bedankt